Boek review: De Financiële Detox

Aan het einde van de maand ineens geld overhouden? Jezelf motiveren om meer te sparen? Inzicht krijgen in je uitgaven en inkomsten? Klinkt goed! Ik weet uit ervaring dat veel studenten hun financiële situatie niet altijd goed in orde hebben. Er zijn vaak meer uitgaven dan inkomsten, lenen bij DUO klinkt altijd erg aantrekkelijk en aan sparen wordt niet vaak gedacht. En dat terwijl we allemaal willen sparen voor die ene reis. Ik ook. Joëlla en Nathalie willen met ‘De Financiële Detox’ financiën minder stoffig en bespreekbaar maken, vol met tips om je financiën op orde te krijgen. Ik ben benieuwd!

Misschien heb ik nog het geluk dat mijn financiën nog niet zo ingewikkeld zijn. Ik studeer nog, woon op kamers, heb een eigen onderneming en loop daarnaast fulltime stage. Geen gedoe met hypotheken, etc. Toch ben ik erg enthousiast over het boek van Joëlla en Nathalie. Zij richtten drie jaar geleden het platform How2SpendIt op, waar ze onderwerpen over financiën op een leuke manier bespreken. Op het platform vind je onder andere interessante interviews, tips voor ondernemers (yay!) en informatie over eigenlijk alles wat met geld te maken heeft. Begin 2017 brachten zij hun eerste boek uit: De Financiële Detox.

Actief nadenken

De eerste hoofdstukken zetten mij al actief aan het nadenken over mijn relatie met geld. Hoe ben ik opgevoed? Hoe beïnvloedt mijn omgeving mijn financiële keuzes? Ik kwam erachter dat al deze externe factoren van grote invloed zijn op mijn relatie met geld. Voor ik een grote uitgave doe (al zijn het maar nieuwe schoenen), vraag ik altijd veel mensen om advies. De mensen die ik afgelopen jaren om mij heen heb verzameld, hebben laten zien hoe belangrijk sparen eigenlijk wel niet is. Daarom ben ik hier ook actiever mee bezig dan ooit.

Het boek heeft leuke vragenlijsten om je actief na te laten denken over jouw situatie en keuzes. En geloof me, dat ga je automatisch doen!

Ik ben een ‘beheerder’

How2SpendIt.nl heeft 7 geldtypes ontwikkeld. Op de site kun je gratis de test doen welk geldtype je bent. Ik heb de test uiteraard ook gedaan en ik ben een ‘beheerder’. Ik kan me wel vinden in de controle die ik altijd wil behouden, maar omdat ik nog niet heel bewust actief ben met geldzaken, weet ik niet of dit in de praktijk ook zo is.

“Een natuurtalent wat betreft het omgaan met geld. Dit type rekent, organiseert, vergaart en bemoeit zich met geldzaken op een manier dat geld altijd groeit. Ze houden van korting en mooie dealtjes, en kunnen zuinig zijn, maar ze zijn ook hele gulle en vriendelijke gastheren met een hoog EQ en oog voor mensen.”

Het echte detoxen

Het is de bedoeling dat je 6 weken lang echt gaat detoxen. Dat heb ik heel eerlijk gezegd overgeslagen. Ik ben nu eenmaal niet zo goed in challenges. Gelukkig kon ik heel wat praktische tips uit de hoofdstukken halen en die direct doorvoeren. Ik heb een doel opgesteld (je raadt het al, die ene reis) en ik heb een middag ingepland om al mijn administratie eindelijk eens op orde te brengen. Vooral de praktische tips om inzicht te krijgen in je vaste inkomsten en uitgaven zijn erg fijn en nuttig.

Ik ben erg blij dat ik dit boek nu in mijn boekenkast heb. Het is een handig naslagwerk voor financiële zaken, maar ook heel erg handig om een goed beeld van jezelf te krijgen wat betreft de financiën. Wat vooral leuk is, zijn de invullijsten die je meteen aan het werk en denken zetten.