4 tips om tot rust te komen

Haasten naar afspraken, goede cijfers halen op school, er leuk uit zien, gezond eten, drie keer per week sporten, op de hoogte zijn van alle nieuwtjes, geld verdienen en het voldoen aan sociale verplichtingen. Zomaar een greep uit de verplichtingen die ik voorbij zie komen bij mede-twintigers. Ook ik merk dat ik soms me te veel aantrek van alle verwachtingen en verplichtingen en bijna niet tot rust kom. Daarom doe ik vaak bewust een stapje terug, om even tot rust te komen. Ik denk dat de tips die ik over de tijd heb verzameld, ook nuttig kunnen zijn voor mensen die zich gestrest of onrustig voelen. Daarom een handig blogje vol met de tips om tot rust te komen van een stresskip/piekerprinses!

1. Peuter jezelf even los van je telefoon

Ik heb mijn huisgenootjes advies gevraagd over hoe zij helemaal tot rust komen in drukke tentamenweken. Mijn tentamenweken slaan namelijk nergens op als ik zie wat zij allemaal moeten leren voor hun rechtenstudie. De grote tip was: zet je telefoon uit of op stil, peuter jezelf los van alle beeldschermen en ga op een comfortabel plekje zitten met een dampend kopje thee. Vooral het lospeuteren van beeldschermen is van belang. Via je laptop, telefoon en televisie krijg je veel prikkels binnen die je onrustig en gestrest kunnen maken. Leg je telefoon daarom gewoon bewust even weg!

2. Lees een boek

Deze tip volgt eigenlijk de eerste tip op. Ik kan mezelf helemaal verliezen in een boek. Afgelopen zomer in Frankrijk lag ik op strand en ik had op een gegeven moment niet eens meer door wat er om me heen gebeurde, zo diep zat ik in het verhaal. Door mezelf even helemaal af te leiden door middel van een goed boek, kan ik niet nadenken over wat er allemaal nog moet gebeuren. Hierdoor kom ik echt tot rust. Helaas is mijn e-reader laatst overleden, dus ben ik nu Marktplaats aan het afstruinen voor een boxset van mijn all time favourite: Harry Potter.

3. Ga sporten

Mijn moeder zweert bij deze tip. Door alle onrust en stress ben je vaak veel bezig in je hoofd en niet met je lichaam. Het is belangrijk om je hoofd en lichaam in balans te houden door te sporten. En dan het liefst minstens drie keer in de week verschillende spiergroepen trainen. Zo ben ik een paar weken begonnen met hardlopen, samen met mijn nieuwe Belgische vriendin Evy. In het begin ging het wat moeizaam, maar nu begin ik verslaafd te worden en ben ik uiteraard als een echte hardloopverslaafde aan het sparen voor leuke kleding. Zo ben ik op verschillende webshops al aan het speuren naar sportkleding en stiekem kwam ik al wat items van mijn favoriete sportmerk Nike tegen bij OTTO (waar blijft die geldboom?). Ook merk ik dat ik beter slaap als ik die dag gesport heb en dat ik meer concentratie heb. En dat is een wonder, want mijn concentratieboog is echt om te huilen. Tijdens het hardlopen kan ik echt even niet nadenken en ‘ontspan’ ik helemaal.

4. Ruim je leefomgeving op

Het feit dat je bezig bent met iets anders dan piekeren of stressen is al een ontspanning op zich, dus ruim ik mijn kamer op. Ik merk ook echt dat ik rust krijg van een opgeruimde kamer. Als mijn bed is opgemaakt, alles op zijn plek staat en er bijna geen rommeltjes te vinden zijn, word ik rustiger in mijn hoofd en kan ik beter aan de slag met dingen. Het opruimen en schoonmaken is ook echt even een fijne afleiding van de dingen die je nog ‘moet’ doen. Voor mij dan, haha.

Ik ben natuurlijk geen expert en dit zijn maar ‘simpele’ tips die mij helpen als ik wat gestrest ben of als ik iets teveel pieker. Natuurlijk kan het ook zijn dat je helemaal niet meer tot rust kunt komen en te lange tijd te veel stress ervaart, dan raad ik je aan om naar een specialist te gaan! 

Wat doen jullie altijd om tot rust te komen?

gesponsord-artikel

10 Comments
  • evelien
    Posted at 10:37h, 14 November Reply

    Fijne tips!
    Ik vind inderdaad mobiel helemaal wegleggen een heel fijn gevoel.
    Niet die ‘druk’ van elke keer kijken wat er speelt, en heerlijk een boek lezen!
    Liefs,
    Evelien

  • Manon
    Posted at 15:18h, 14 November Reply

    Ik probeer nu zoveel mogelijk mijn telefoon weg te leggen

  • Demi
    Posted at 16:12h, 14 November Reply

    Leuk geschreven Lau! Handige tips

  • Silke
    Posted at 16:22h, 14 November Reply

    Hahaha, die Belgische vriendin Evy, is dat Evy Gruyaert? 😉 Heel veel succes met de start-to-run (mocht het inderdaad dat zijn). Het is fijn hé om je gsm wat weg te leggen, kan zoveel extra’s doen. Een kwartier in een boek lezen lijkt dan véél langer, terwijl je dat kwartier in een mum van tijd kwijt bent door te scrollen op je gsm. Liefs!

    • Laura
      Posted at 10:02h, 16 November Reply

      Haha, ja dat is Evy Gruyvaert! En ik vind het ook heerlijk om bijvoorbeeld op een vrijdagavond mijn telefoon weg te leggen of om hem soms zelfs thuis te laten!

  • Eva
    Posted at 23:36h, 14 November Reply

    Vooral de eerste is bij mij ook echt heel erg belangrijk omdat ik anders echt geen rust neem. Het gaat maar door en door, en door mijn telefoon even weg te leggen, kan ik echt even adempauze nemen.

  • britt
    Posted at 20:42h, 15 November Reply

    Ja, wow, wat sporten moet ik echt eens gaan doen tijdens de examenperiode, haha. Want ik heb vaak mijn loopperiode’s buiten de examens en eerlijk gezegd doet het inderdaad wel érg veel.

    • Laura
      Posted at 10:04h, 16 November Reply

      Hup, naar buiten dus! Haha. Succes met je examens!

  • annouska
    Posted at 14:29h, 20 November Reply

    Die eerste tip, kunnen denk ik vele lezers gebruiken. Ik vind dat we anno 2016 echt te veel met onze telefoon leven, kan het niet gewoon even een momentje zonder?

  • Romano Verdonk
    Posted at 22:46h, 30 November Reply

    Tip 1 is best lastig. Ik zit continu op mijn telefoon. Voor mijn werk, vrienden, familie en ga zo maar door. Ik ben erachter gekomen dat ik stiekem een beetje verslaafd ben. Ik kwam hierachter toen mijn telefoon waterschade had opgelopen en hij gerepareerd moest worden. Ik moest het doen met een kleine samsung. Dat waren 4 lastige dagen kan ik je zeggen. De rest van de tips lukken wel, dus zal ik daar maar de nadruk op proberen te leggen. Dank!

Post A Reply to evelien Cancel Reply

CommentLuv badge